Tilaa itsellesi maksuton Rakastan markkinointia! -lehti. Uusimman numeron voi aina tilata maksutta tältä sivulta. Täytä yhteystiedot ja uusin numero lähetetään sinulle postitse maksutta.

Uusin Rakastan markkinointia! on ilmestynyt ja on kotisivuekstra.
  • pahimmat virheet ja munaukset kotisivujen kanssa
  • mitä kotisivuilla täytyy olla
  • mitä kotisivuilla ei saa olla
  • kaikki se tarpeellinen tieto, jolla kotisivuista saa markkinoinnissa
  • ja muuta.

Lue uusin Rakastan markkinointia! Jos et jo ole lukenut niin sinun pitäisi lukea!

Lehti on täysin maksuton, tilaa se tästä.

Markkinointi | Mainonta | Kysy | Nefer

Mainonta

Mainonnasta on olemassa hyvää tutkittua tietoa.
Hyvää tietoa jokaiselle, joka haluaa oman viestinsä toimivan.

Mainoksen kohderyhmä

Mainos tulee aina olla suunnattu jollekulle, siis tietylle kohderyhmälle. Mainostajan kiusaus on yrittää tavoittaa kaikki. Kaikkien tavoittaminen ei kuitenkaan toimi. Kohdenna mainos kohderyhnmälle.

Ensiapukoulutuksessa osataan kertoa, että onnettomuuspaikkalle saavuttaessa ei tule huutaa "Soittakaa ambulanssi!". Oikea tapa on kohdistaa käsky. Katso jotakin sivustakatsojaa silmiin ja huuda "Sinä! Soita ambulanssi paikalle! Nyt!". Tämä on suuri ero.
Sama juttu mainoksessa. Mainoksen toimivuus paranaee jos huomion kohdistaa tiettyyn kohderyhmään. Kohderyhmän voi rajata monella eri tapaa, ikä, ammatti, asiakastyyppi, maantieteellisesti ...
Kun kohderyhmä on ajateltu tulee mainos miettiä asiakkaan näkökulmasta - ei mainostajan näkökulmasta.
Mainoksen kohderyhmän rajaaminen ei tarkoita, että toiminta tulisi rajata. Huomio tulee kuitenkin kohdistaa yhteen kohderyhmään kerralla.
Mainostaminen on aina arvokasta ja siitä syystä mainokseen halutaan helposti tupata liikaa asiaa. Hyvä niin mutta asia kääntyy itseään vastaan.
Parturikampaamo saa uusia asiakkaita kun jakaa halutut asiakkaat erillisiksi kohderyhmiksi ja keskittyy yhteen kohderyhmään kerralla. Lapset, opiskelijat, toimistotyöntekijät, vanhukset (tähän voi miettiä muitakin jakoperusteita kuin iän).
Kutakin kohderyhmää lähsetytään asiakkaan näkökulmasta. Lasten tukanleikkuun päättävät pitkälti vanhemmat, mainos tulisi siis suunnata vanhemmille. Miten tavoittaa lasten vanhemmata? Kyse on selvästi alueellisesta mainonnasta, jossa hyvin tehokas on perinteinen postiluukun kautta tapahtuva suoramarkkinointi, jonka etu on myös säätelymahdollisuus (jaetaan haluttu määrä kerrallaan, eri mainosversioita voidaan kokeilla jne.).
Esimerkkitapauksen parturin on helppo mennä siihen retkuun, että lisää samaan mainoslehtiseen myös muut kohderyhmät, joka olisi suuri virhe. Kohdennetun mainoksen teho on tässä esimerkissä juuri se, että mainoksessa on tarjous vain lasten tukanleikkuusta. Silloin mainos toimii.

Kertaus:
- jaa asiakkaat kohderyhmiin
- mieti palveluasi tämän kohderyhmän näkökulmasta
- tee tälle kohderyhmälle tarjous.


[Siirry takaisin otsikkoihin]

© 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 Nefer Advertisements