Tilaa itsellesi maksuton Rakastan markkinointia! -lehti. Uusimman numeron voi aina tilata maksutta tältä sivulta. Täytä yhteystiedot ja uusin numero lähetetään sinulle postitse maksutta.

Uusin Rakastan markkinointia! on ilmestynyt ja on kotisivuekstra.
  • pahimmat virheet ja munaukset kotisivujen kanssa
  • mitä kotisivuilla täytyy olla
  • mitä kotisivuilla ei saa olla
  • kaikki se tarpeellinen tieto, jolla kotisivuista saa markkinoinnissa
  • ja muuta.

Lue uusin Rakastan markkinointia! Jos et jo ole lukenut niin sinun pitäisi lukea!

Lehti on täysin maksuton, tilaa se tästä.

Markkinointi | Mainonta | Kysy | Nefer

Kysy markkinoinnista ja mainonnasta

Kysy, kerro ja vertaa tietojasi markkinoinnista, mainonnasta ja myynnistä.
Hyödynnä Neferin monen vuosikymmenen kokemusta ja osaamista.
Tämä palvelu on tarkoitettu yrityksille, yrittäjille ja mainonnasta kiinnostuneille.
Palvelu on täysin maksuton.

Aihe

markkinointi jälkimarkkinointi
suoramarkkinointi
kohdennettu markkinointi
kohderyhmämarkkinointi
kanavamarkkinointi

mainonta
printtimainonta
televisio
radio
Internetti
sosiaalinen media (SoMe)
hakukoneoptimointi (SEO)
käyttöliittymä (UI)
käyttäjäkokemus (UX)

Kysymys

Sähköpostiosoite

Kysymys:

Olen mietiskellyt sarjakuvaa ja luulen löytäneeni sen punaisen langan joka johtaa toteutukseen,ainakaan kukaan ei tee sillä idealla ja tyylillä. Onko jokin keino miten tulisi lähestyä kustantajia?
Nimimerkki TZ!
Mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija vastaa:

Mielenkiintoista. Sarjakuviin - ja graafiseen tuotantoon - liittyy hyviä ja huonoja puolia.

Huono puoli on se, että sarjakuvista on ylituotantoa. Kustantajille, sanoma- ja aikaikauslehdille ym. suorastaan tulvii ahkerien ja hyvien piirtäjien sarjakuvaehdotuksia.

Hyvä puoli taas on se, että harva sarjakuvapiirtäjä on tarpeeksi pitkäjänteinen, jotta oikeasti jaksaisi piirtää sarjakuvia ja tuottaa stripin päivässä, vuosikausien ajan. Harva sarjakuvapiirtäjä myöskään osaa oikeastaan edes markkinoida tuotantoaan.

Punainen lanka on tämä: tee etukäteen 12 - 300 strippiä (juju on yhden vuoden sarjakuvat, mieluiten tuo 365).
Samalla näet onko sinusta sarjakuvapiirtäjäksi :)

Voin sitten valokuvata/skannata ne ja laitetaan julkaisuun. Näin saadaan lukijoita ja siitä saadaan tilaajia ja siitä taas julkaisija.

Tässä hyvä, edullinen ja helppo neuvo markkinoida sarjakuvia, jolla saat 100 % varmasti asiakkaita. Maksavia asiakkaita.

1. Tee nettisivu (lue vaikka uusin, maksuton Rakastan markkinointia! -lehti, siinä on nettiasiaa hyvin selostettuna. Maksuton, tilaa tästä).

2. Julkaise tuolla nettisivulla joka päivä uusi strippi, tai osa albumia. Jokainen päivä, ikuisesti. Vuoden kuluttua, siis 365 päivän jälkeen, voit alkaa ehkä kierrättää päivän jaksoa.

Ehkä tuolla sivulla voisi lukea 7 - 14 aikaisempaa strippiä squeeze-pagen kautta?

3. TÄRKEÄ - kerää sivulla kävijöiden yhteystiedot omaan kortistoosi. Muistuta näitä kontakteja vaikka kerran kuussa tai kahdessa sarjakuvasi olemassaolosta.

4. kerää palautetta, kysy näiltä kontakteiltasi.

5. mainosta tätä nettisivuasi, joka ei siis ole sama asia kuin Facebook tai whatever, kaikissa paikoissa ja koko ajan. Teetä vaikka käyntikortti, jossa on tuon nettisivun osoite.


Kysymys:

Oi suuri mainosguru! Kerro mikä tämän jutun taustalla oikein on?

>> http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/60900-ostetut-facebook-tykkaajat-olivatkin-intiasta-yhtaan-suomalaista-ei-tullut


Onko tässä kusetettu yrittäjää? Onko mainostoimistojen moraali näin paskendaali?
Mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija vastaa:

Kyllä siinä on kusetettu yrittäjää mutta ei siinä kyllä ole alunperinkään tajuttu koko Facebookin tykkäys-asiaa.

Juttu menee näin: Jos yritys korjaa vaikkapa kenkiä, siis on suutari, niin ratkaisevaa on maksavat asiakkaat.
Näitä asiakkaita saa vain markkinoinnilla ja mainonnalla.
Joko tuon hoitaa yritys itse tai joku muu, tiedostetusti tai tiedostamatta.

Jos suutarilla on kotisivut niin edes sillä ei ole merkitystä kuinka paljon sivuilla on kävijöitä tai miten sivut löytyvät Googlesta tms. Vain sillä on merkitystä, että saako suutari asiakkaita.

Sama juttu pätee suutarin Facebook-sivuja. Ihan sama onko sivuilla 10, sata tai tuhat suomalaista tai vaikka kiinlalaista tykkääjää. Tykkäysten määrä ei kerro muusta kuin, että kuinka moni on klikannut tykkää-nappia.

Facebook ei toimi ilmaisena tai edes edullisena markkinointikanavana. Jos tällä suutarilla on 10 000 suomalaista Facebook-tykkääjää niin se EI TARKOITA sitä, että jos suutari kertoo uudesta tarjouksesta, että sen automaattisesti näkisi nämä 10 000 tykkääjää. Ehei, ainut tapa, jolla suutari saa oman mainoksensa tykkääjiensä Facebook-sivuille on tehdä maksullinen mainos Facebookissa. Se toimii, jos tekee hyvin, mutta maksaa totta kai.

Nyt nämä jutun yrittäjät eivät ole alkuunkaan ymmärtäneet mistä Facebookissa on kyse. Luultavasti tuo mainostoimistokaan ei oikein tajua mistä on kyse mutta onpahan osannut myydä omaa tuotetta. Hyvä niin.

Kertaus: Jos yritys haluaa asiakkaita niin markkinoinnin rakenne tulee olla sellainen, että kaikki tiet johtavat vaikkapa omalle nettisivulle (ei siis Facebook-sivulle), joka on yrittäjän omassa kontrollissa.
Tällä sivulla koostetaan KIINNOSTUNEIDEN yhteystiedot, jotta heille voidaan kertoa vaikka tarjouksista.

Tästä löytyy paljon hyvää tietoa Neferin sivuilta. Saa myös kysyä.

Kysymys:

Laitas vinkki remontti reiskalle
Mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija vastaa:

Tee nettisivu, esimerkiksi http://remontti-reiska.com/ se maksaa n. 10 euroa/vuosi.

Laita sivuille tietoa remontista, remontin tekemisestä, nikseistä, yleisistä virheistä ym.

Tee sivuille myös yhteydenottolomake, josta voi tilata maksuttoman remonttiniksi-vihkosen. Teetä vihko etukäteen, kirjoita itse tai pyydä jotakuta kirjoittamaan puolestasi asiatietoa remontista.

Älä laita sivuille muuta tietoa itsestäsi kuin yhteystiedot.

Nyt voit mainostaa rivi-ilmoituksella nettisivuasi. Mainoksen sisältö on lyhyt: Pyydä maksuton tietopaketti remonttiasiasta www.rem... Ei muuta.

Näin saat kerättyä itsellesi yhteystiedot remontista oikeasti kiinnostuneet. Lähetä maksuton tietopaketti ja soita (puhelimella) viikon kuluttua perään ja kysy onko vihko tullut perille. Älä tuputa.

Näin saat niin paljon asiakkaita, että joudut palkkaamaan sihteerin :)


Kysymys:

Minulla on mainostoimisto ja suurin ongelma on saada asiakas ymmärtämään markkinoinnin tärkeyttä? Näen miten asiakas riutuu työtaakan alle ja mielestäni ratkaisu olisi helppo, markkinointi. Mikä neuvoksi?
Mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija vastaa:

Tuo on aivan tyyppillinen ongelma. Sinun tulee markkinoida osaamisesi asiakkaalle aivan kuten tekisit mitä tahansa markkinointia.
Paasaaminen ei auta. Jos selität pitkän kaavan kautta niin ei mene perille, jos selität lyhyesti niin ei toimi.
Mieti polku haluamaasi tavoitteeseen ja jaa matka sopivan pieniksi paloiksi. Syötä nämä palat asiakkaalle pikku annoksina siten, että valinta oikeaan suuntaan on aina se helpoin.
Ikävä kyllä, usein tilanne on mahdoton. Et pysty käännyttämään asiakasta.
Good luck!

Kysymys:

Perustin juuri oman panimon. Toiminnan tarkoituksena on oluen myynti ja valloittaa markkinat täydellisesti. On kaksi olutta, vaalea ja tumma lager. Miten autatte maailmanvalloituksessani? Kannattaisiko ensin valloittaa kotimaan markkinat vai alkaa heti maailman markkinoista?
Mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija vastaa:


Kiitos hyvästä ja mielenkiintoisesta kysymyksestä.

Panimoala on vähän kimurantti koska siinä joudut taistelemaan lainsäädännön ja valtion monopolin kanssa. Vastustajilta ei resurssit lopu! Maailmanvalloitus on luultavasti helpompi kuin Suomen valloitus. Suomi kun on melkoisen panimo-, olut- ja yrittäjävastainen valtakunta.
Jos kuitenkin pääset tämän ongelman yli niin markkinointi on mahdollista ja ehdottaisin seuraavaa.

1) usko omaan tuoteeseesi. Niin kauan kuin omasta mielestäsi teet parasta laageria niin homma toimii. Varo, ettei fokuksesi harhaile tästä asiasta. Tämä on kaiken toiminnan ydin. Sinun tuote on joko paras, paras laatu, edullisin, kallein, pienin tai suurin - pidä tavoite aina selkeänä.

2) keskity kohderyhmään.
Koko markkinointi ja mainonta tulee kohdentaa. Mieti ensin kenet haluat asiakkaaksi ja loppukäyttäjäksi. Sen jälkeen mieti miksi juuri tämän ryhmän tulisi alkaa kuluttamaan sinun laaheriasia. Mikä on se, joka saa tämän ryhmän vaihtamaan ja valitsemaan sinun tuotteen? Tämä on se avain oikeaan mainontaan
Virhe on se jos avarrat kohderyhmääsi liikaa. Et voi saada kaikkea yhdellä kertaa.

3) kanavamarkkinointi
Riippuen mitä jakelukanavia käytät tai suunnittelet käyttäväsi niin luultavasti avainasemassa on kanavamarkkinointi. Tämä tarkoittaa sitä, että Sinun tulee sponsoroida jakelukanavia niin väkevästi, että runnovat tuotteesi eturintamaan. Jos älyät antaa kauppiaalle runsaat bonukset siitä, että myy tuotettasi niin homma onnistuu.

5) rahoitus
Jotta saat tällä alalla markkinasosuutta niin olisi hyvä jos saisit riskirahoittjien mielenkiinnon. Ehkä ensimmäinen askel onkin markkinoida asiaasi rahoittajille ja vasta sitten keskittyä finaali-markkinointiin.

Kerro lisää ja tarkemmin niin saat tarkempaa ja toimivaa ohjeistusta.
Tsemppiä! Olet oikealla alalla.

Kysymys:

Minulla on pieni kaupanalan yritys lähiössä mitä vinkkejä mainostamiseen ?
Mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija vastaa:

Et kertonut tarkemmin mitä tuotetta tai palvelua myyt ja onko tarkoitus saada asiakkaat lähialueelta.
Jos kyse on palvelusta nimenomaan lähialueen asiakkaille niin käynnistä suoramainoskampanja, jonka pystyt toteuttamaan hyvin pienellä budjetilla.

Tee flyeri, jossa on ns. lyömätön tarjous. Älä tunge liikaa asiaa tähän lappuun vaan kohdista huomio yhteen asiaan - kerro myöhemmin loput. Lue lisää tästä linkistä.

Esimerkiksi, jos olet lukkoseppä, tulosta värilliselle paperille satakunta mainosta. Noudata näitä sääntöjä, klikkaa tästä. Tarjoa jotakin hyödyllistä asiakkaan kannalta - ja tässä tulee tämä Killer-Pommi - tarjoa ilmaiseksi, ilman ehtoja. Esimerkiksi avaimentunnistusnappi tms.
Yritä hillitä itseäsi, älä tunge lisää asiaa mainokseen, älä yritä myydä vaikka kiusaus on suuri.

Säännöstele mainoksen jakelua, jaa ensin yhteen kortteliin. Katso miten toimii, viilaa mainosta mutta pidä yksinkertaisena. Ensimmäinen askel on saada asiakkaat käymään luonasi, sen jälkeen voit ottaa seuraavan askeleen. Seuraavasta askeleesta löytyy lisää asiaa täältä, klikkaa tästä.

Kysymys:

Jos markkinoi omaa tuotettaan, niin missä kannattaa mainostaa _netissä_?

Kannattaako esim. mainostaa FaceBookissa? Mainosbannereissa jollain tietyillä sivuilla?
Mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija vastaa:

Lyhyt vastaus on, että kyllä kannattaa. Mutta ...

1) Tarkastele asiaa sen kannalta, jolle markkinoit tuotettasi. Yritä, ettet mene siihen retkuun, että mainostat itseäsi, yritystäsi tai tuotetta (vain) omalta kantiltasi. Tuossa on se vaara, että asia ei kiinnosta tuotteesi ostajaa.

2) Keskity kohderyhmään. Jos kohderyhmä on kovin laaja niin suosittelen, että jaat kohderyhmän pienempiin ryhmiin, joille markkinoit kullekin erikseen tuottettasi.

3) Tee kohderyhmälle räätälöity kotisivu, joka esittelee tuotteen juuri tälle kohderyhmälle. Tärkeää on ajatella etukäteen mitä toivoo tapahtuvan kun joku saapuu tälle kotisivulle. Mitä toivot tapahtuvan? Tämä riippuu tietenkin paljon tuotteesta mutta yleensä yritetään liian suurta hyppäystä vaikka parempi olisi tarjota kiinnostuneelle riskitön vaihtoehto (maksuton painettu esite, esittely, koekäyttö tms.).
Tämä on kuitenkin tärkeä saada kuntoon ennen kuin polkaisee käyntiin nettimainonnan.

4) Facebookissa markkinointi on mahdollista ja toimii joissakin tapauksissa hyvin tehokkaasti. Facebookin maksullisessa mainostamisessa on erittäin helppo haarukoida oma mainos näkymään juuri tietylle ryhmälle - tietyn ikäiset, sukupuoli, paikka, harrastukset, mielenkiinto ...
Facebook-mainoksen tulee noudattaa samoja sääntöjä kuin kohta 3, älä tunge liikaa mainokseen.
Tyypillisen Facebook-mainoksen klikki-suhde on alle yksi klikkaus per 1 000 näyttökertaa. Hyvällä kohderyhmäsuunnittelulla tämän voi saadda jopa monisatakertaiseksi.

5) Google-mainonta. Jos tuote on sellainen, että siitä tai sen kaltaisista etsitään tietoa Internetistä niin saattaa olla harkitsemisen arvoista mainostaa Googlen avulla. Hyvin tehdyllä Google-mainonnalla saat tietoa hakevat ihmiset ehkä klikkaamaan itsesi kotisivuillesi, kts. kohta 3. Tässä menevät kuitenkin melkein aina yrittäjältä puurot ja vellit sekaisin. Tarkoitus ei ole saada kotisivuillesi maksimäärä kävijöitä vaan pelkästään ne, jotka ovat potentiaaleja tuotteen ostajia.

6) Muu Internet-mainonta. Tuotteesta riippuen saattaa olla olemassa juuri tämän tuotteen käyttäjien suosiossa olevia kotisivuja, keskusteluryhmiä ja netti-julkaisuja. Näiden valikoiminen vaatii paneutumista ja tuotteen käyttäjien tuntemusta. Selvitä hinnat etukäteen, tee tuloslaskelma ja varmista, että kohta 3 on kunnossa.

Mieti etukäteen mitä SINÄ haluat, mikä on mainonnan tavoite? Jos tavoite on myydä tuote asiakkaalle niin mieti mikä on lähtökohta, jollaa löydät potentiaalin asiakkaan, saat tämän asiakkaan tutustumaan, oppimaan, valikoitumaan ja vakuuttumaan.

© 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017 Nefer Advertisements